تجارت الکترونیک بدون توجه به موقعیت مکانی کار میکند و بهشرط ایجاد یک حضور آنلاین هوشمند، میتواند نفوذ ایجاد کرده و به مشتریانی ازسراسر جهان دست یافت.
هنگام راهاندازی فروشگاه تجارت الکترونیک، دو نکته را باید در نظر داشت: طراحی وبسایت و سازگاری با موبایل ؛حسی که هنگام دردستگرفتن کره میز داشتید را بهخاطر دارید؟ بهنظر میرسید که تمام دنیا در نوک انگشتان شماست و بهراحتی میتوانید به هرنقطه مطلوبی برسید.
اگر در راه ایجاد یک فروشگاه تجارت الکترونیکی هستید، بیایید گامهای اصلی را برای قابل مشاهدهکردن شرکت خود در بین رقبا تعریف کنیم.
چگونه یک وبسایت تجارت الکترونیک بسازیم؟
هدف اصلی تجارت الکترونیک ایجاد یک سفر لذتبخش برای هر مشتری از طریق قیف فروش و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است.
1. مدل کسبوکار را تعریف کنید
چهار مدل کسبوکار اساسی وجود دارد که جهت شرکت شما را مشخص میکند:
• B2C (تجارت به مشتری ) کسبوکار محصولات را به مشتریان میفروشد.
• B2B ( Business-to-Business ) Business محصولات را به سایر مشاغل میفروشد.
• C2C (مشتری به مشتری) بازاری است که در آن مشتریان کالاها را میفروشند یا مبادله میکنند.
• C2B (مشتری به کسبوکار) افراد محصولات و خدمات خود را به مشاغل میفروشند.
2. یک سازنده وبسایت تجارت الکترونیکی را انتخاب کنید
وبسایت پایه و اساس فروشگاه آنلاین است، زیرا مشتریان را جذب میکند و منجر به بهبود فروش میشود،انتقال از یک مغازه آجر و ملات به یک تجارت الکترونیک ممکن است زمان و دانش زیادی در مورد ساخت وبسایت نیاز داشته باشد،بنابراین، راهحل بهتر و سریعتری برای دنبالکردن پلتفرمهای تجارت الکترونیکی وجود دارد که طیف وسیعی از گزینهها را برای پوشش نیازها و درخواستهای مختلف مشتریان در مورد وبسایتهای تجارت الکترونیک ارائه میدهند.
پلتفرمهای معروف Wix، Amazon، WordPress، Magento، BigCommerce، Shopify و غیره هستند. همه آنها حالتهای مختلف عملکرد را ارائه میکنند:
• اگر صاحب یک وبسایت هیچ دانشی از برنامهنویسی نداشته باشد و قصد استخدام تیمی از برنامهنویسان را نداشته باشد، میتوان گزینههای ساده و غیرقابل تنظیمی را به آنها پیشنهاد داد که به آنها در پردازش فروش کمک میکند، اما هویت شرکت ممکن است آسیب ببیند.
• اگر مالکی بخواهد کل محیط شرکت را ایجاد کند و لحن صدا و هویت برند خود را تنظیم کند، ارزش آن را دارد که راهحل قابلتنظیم را انتخاب کرده و تمام تنظیمات را به متخصصانی مانند شرکت توسعه الکترونیکی Emerline بسپارد، زیرا چنین رویکردی باعث خواهد شد ، اقیانوس بیپایان مغازههای تجارت الکترونیکی قابل مشاهده است.
3. طراحی وب جذاب
هنگام در نظر گرفتن ویژگیهای یک سایت برای صنعت تجارت الکترونیک ، مهم است که تجربه کاربر را در اولویت قرار دهید، زیرا آنها نیروی موفقیت شما هستند، اگر وبسایت به مشتریان خود یک تجربه خرید یکپارچه و بدون مانع ارائه دهد، زمانی که به خدمات یا کالای شما نیاز داشته باشند، دوباره در قیف فروش خواهند بود.
مهمترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید چیست؟
1. ریسپانسیوبودن(واکنشگرا بودن) وبسایت
یک خریدار متوسط تقریبا 3الی 3.18 دقیقه را برای یک فروشگاه تجارت الکترونیکی صرف میکند، این مقدار زمانی است که برای جلبتوجه و شرکت در خرید فعال اختصاص مییابد، هنگامی که وبسایت بهآرامی بارگذاری میشود (که میتواند نتیجه یک سرویس میزبانی ضعیف باشد )، کاربر عصبانی میشود و حتی به جستجوی محصول ادامه نمیدهد، علاوهبراین، عملکرد ضعیف وبسایت، تصویر مثبت برند را از بین میبرد.
2. فراخوان برای اقدام (CTA)
هنگام سفارشیکردن وبسایت براساس نیازهای کاربران، بسیار مهم است که تمام راه را تا دکمه «ارسال» طی کنید، یک فروشگاه تجارت الکترونیک معمولا مملو از موارد در صفحه است و همه کاربران نمیتوانند بهسرعت بفهمند که چه کاری باید انجام دهند، اگر رویه مشخص نباشد، اکثر کاربران فقط آن را ترک خواهند کرد و اگر قیمت بسیار پایینی نسبت به رقبا ارائه دهید، تنها تعداد کمی باقی خواهند ماند، از اینرو، از سرنخهای شفاهی و بصری «اینجا کلیک کنید»، «مورد را انتخاب کنید»، «به مرحله بعد بروید» و غیره استفاده کنید تا به آنها اجازه دهید خرید خود را کامل کنند.
3. سبد خرید و تسویه حساب
بدترین کابوس برای کاربرانی که زمان بیارزش خود را به یک فروشگاه تجارت الکترونیک اختصاص میدهند چیست؟ ثبتنام کاربر جدید، اطمینان حاصل کنید که توسعهدهندگان «ثبتنام سریع» را اضافه کردهاند، در غیر اینصورت، مشتری رفته است، باید چند گزینه ثبتنام وجود داشته باشد ، برای مشتریان وفادار (ثبتشده) و تازه واردان (غیرثبتنامشده)،گزینههای سریع معمولا از طریق شبکههای اجتماعی، تلفنها یا ایمیلها هستند.
گزینه پرداخت نیز باید بر اساس تمام گزینههای موجود امروزه باشد، مانند پیپال، کارتهای بدهی/اعتباری سنتی، کیف پولهای دیجیتال و غیره، زیرا ناراحتی در پرداخت، مشتریان را مجبور میکند به دنبال گزینههای راحتتر باشند.
4. درباره ما
در حالی که صاحبان یک فروشگاه تجارت الکترونیکی این صفحه را "آخرین لیست" میدانند، این بخش مهمی از تحقیقات کاربر است، مشتری امروزی پر از گزینههای خرید است، که آنها را کاملا سختگیر میکند، آنها فقط نمیخواهند کالا را بخرند، بلکه میخواهند داستان پشت شرکت را ببینند، زیرا ارزش آن را ایجاد میکند،مهم است که متن را به تفصیل بیان کنید، به مشتریان احترام بگذارید و جزئیات زیادی ارائه نکنید، درعینحال بتوانید توجه آنها را حفظ کنید.
5. وبسایت سازگار با موبایل
جامعه ما با سرعت فوقالعاده زندگی میکند و مردم هر کاری را در حال حرکت انجام میدهند، بنابراین، آنها ترجیح میدهند با استفاده از گوشی هوشمند خود چیزی سفارش دهند تا اینکه منتظر بمانند تا لپتاپ یا رایانه شخصی را روشن کنند،یک گزینه سازگار با موبایل نشاندهنده توجه به مشتری و احترام به زمان او است.
نکته پایانی
داشتن یک فروشگاه تجارت الکترونیک سنگ بنای توسعه تجارت است، فرصتهای جدیدی را باز میکند و فروشگاه را برای تمام جهان قابل مشاهده میکند، بااینحال، وقتی فردگرایی فروشگاه خود را نشان میدهید، قابلتوجه هستید، مطمئن شوید که حرفهایها را انتخاب میکنید تا به شما کمک کنند تا تفاوت ایجاد کنید و درنتیجه توجه مشتریان را به خود جلب کنید.
منبع