اثر انگشت مرورگر یک تکنیک شناسایی آنلاین کاربر است که اطلاعات مربوط به مرورگر وب بازدیدکننده و تنظیمات آن را جمعآوری میکند تا جلسات مرور فردی را با یک بازدیدکننده وبسایت مرتبط کند.
با انگشتنگاری مرورگر، دادههای زیادی را میتوان در مورد مرورگر وب و دستگاه کاربر جمعآوری کرد، مانند وضوح صفحه، مکان، زبان و سیستمعامل، هنگامی که این قطعات را به هم میچسبانید، ترکیب منحصربهفردی از اطلاعات را نشان میدهد که شناسه بازدیدکننده یا «اثرانگشت دیجیتال» هر کاربر را تشکیل میدهد، وبسایتها میتوانند از شناسه بازدیدکننده به روشهای مختلفی از جمله شخصیسازی تجربه کاربر، بهبود تشخیص تقلب و بهینهسازی امنیت ورود استفاده کنند.
در ادامه در مورد اثرانگشت مرورگر و نحوه استفاده ایمن از آن در وبسایت بحث میکنیم:
شخصیسازی تجربه کاربری
ارائه یک تجربه وبسایتی یکپارچه و متناسب به کاربران به کاهش نرخ پرش، بهبود نرخ تبدیل و افزایش فروش و درآمد کمک میکند، اثر انگشت مرورگر ،شناسه بازدیدکننده منحصربهفرد هر کاربر مرتبط با جلسات آنها را شناسایی میکند، حتی اگر چند روز یا هفته از هم فاصله داشته باشند، بنابراین، زمانی که کاربر از یک وبسایت بازدید میکند، وبسایت میتواند از شناسه بازدیدکننده منحصربهفرد برای تنظیم محتوای وبسایت برای آن کاربر خاص استفاده کند.
بهعنوانمثال، فرض کنید یک کاربر یک بار از یک وبسایت بازدید کرده و چندین کالا را به سبد خرید خود اضافه کردهاست، دراینصورت، وبسایت در دفعات بعدی که کاربر بازدید میکند، موارد را بهخاطر میآورد و همچنین میتواند یک کد تبلیغاتی با زمان محدود برای کاهش احتمال رهاشدن سبد خرید ارائه دهد.
در اینجا چند نمونه دیگر از نحوه استفاده از اثر انگشت مرورگر و دستگاه برای شخصیسازی آورده شده است :
تنظیمات برگزیده مرورگر حالت تاریک یا روشن کاربر را بهخاطر بسپارید
بهخوبی مستند شده است که بازدیدکنندگانی که از «حالت تاریک» استفاده میکنند، آن را برای جلوگیری از خستگی چشم و ماندن آنها در وبسایت طولانیتر از حالت روشن یا استاندارد ترجیح میدهند، بهطورمعمول، تنظیمات برگزیده سایت بازدیدکننده در جلسه یا حافظه محلی ذخیره میشود، که بین حالتهای مرور (استاندارد و ناشناس) باقی نمیماند، با اثرانگشت مرورگر، وبسایتها میتوانند ترجیحات بازدیدکنندگان را شناسایی کرده و بهطور خودکار روش صحیح روشن یا تاریک را ارائه دهند.
سبد خرید ذخیرهشده
شناسایی اقلام ثابت در سبد خرید بازدیدکنندگان میتواند فروش از دسترفته به دلیل رهاشدن سبد خرید را کاهش دهد، بهخاطرسپردن سبدهای خرید از روزها تا هفتهها نیز میتواند زمان پرداخت را برای بازدیدکنندگان بازگشتی کاهش دهد، که از شناسه بازدیدکننده برای جمعآوری تمام اقلام ذخیرهشده در سبدهای با شناسه بازدیدکننده یکسان استفاده میکند.
ذخیره تاریخچه خریدومرور
صرفهجویی در خرید محصول و تاریخچه مرور میتواند با سادهکردن خرید مجدد یا دسترسی به جستجوهای گذشته به افزایش فروش از بازدیدکنندگان بازگشتی کمک کند،راهحلهای معمولی مبتنیبر کوکی زمانی که بازدیدکننده از حالت مرور عادی به حالت خصوصی (یا برعکس) تغییر میکند، بیاثر میشوند، اثر انگشت مرورگر میتواند مواردی را که قبلا سفارش داده و مشاهده کردهاید با شناسه بازدیدکننده مرتبط کند و پس از بازگشت بعدی بازدیدکننده به آنها نشان دهد تا تجربه خرید آنلاین را سادهتر کند.
تبلیغات تجارت الکترونیک
خطر اجرای تبلیغات تجارت الکترونیک بدون تایید کاربر مستعد سوءاستفاده است، روش سنتی برای جلوگیری از این نوع سوءاستفاده مستلزم ثبتنام در لیست بازاریابی از طریق ایمیل یا شماره تلفن است،خوشبختانه، ما میتوانیم این فرآیند را بدون اضافهکردن مراحل اضافی برای بازدیدکننده ساده کنیم.
یک شناسه ثابت و منحصربهفرد برای اختصاص تبلیغات به بازدیدکنندگان ناشناس و جلوگیری از سوءاستفاده از تبلیغات تکراری عالی است،علاوهبراین، تبلیغات را میتوان بهطور منحصربهفرد بر اساس رفتار بازدید خاص اعمال کرد.
بهبود تشخیص تقلب
اثر انگشت مرورگر همچنین میتواند به وبسایتها کمک کند تا استراتژیهای تشخیص تقلب خود را بهبود بخشند،بهعنوانمثال، فرض کنید یک بازدیدکننده سعی میکند از دستگاهی با شناسه بازدیدکننده متفاوت از نمونه معمول خود به یک وبسایت دسترسی پیدا کند، در این صورت، وبسایت میتواند از کاربران بخواهد هویت خود را تایید کنند، افزودن یک چکپوینت(نقطه مبنا) به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس کمک میکند و خطر کلاهبرداری مانند تصاحب حساب و تقلب در پرداخت را کاهش میدهد.
چند راه دیگر که اثرانگشت بسیار دقیق مرورگر میتواند به وبسایت کمک کند تا از برخی از رایجترین (و پرهزینهترین) انواع کلاهبرداری آنلاین جلوگیری کند:
تقلب در پرداخت
کلاهبرداری در پرداخت یک موضوع مهم برای مشاغلی است که اطلاعات پرداخت را ذخیره، مدیریت یا پردازش میکنند، مانند وبسایتهای تجارت الکترونیک،با پردازش جزئیات کارت اعتباری دزدیدهشده، کلاهبرداران میتوانند کسبوکار شما را برای عملیات پولشویی یا کالاها/خدمات غیرمجاز که بازپرداخت وجه را ایجاد میکنند، تحت تاثیر قرار دهند.
بازپرداخت هزینه زمانی است که یک تاجر باید مبلغی را برای یک تراکنش غیرمجاز برگرداند و گاهی اوقات هزینهای را متحمل میشود،اطلاعات کارت اعتباری دزدیدهشده یا بازپرداخت هزینههای جعلی، سالبهسال به ضرر مصرفکننده و کسبوکار تمام میشود.
شناسایی این خریدهای تقلبی قبل از تبدیلشدن به بازپرداخت وجه برای کسبوکارها برای صرفهجویی در وقت و هزینه خود و مشتریانشان بسیار مهم است.
جلوگیری از اشتراکگذاری حساب
به اشتراکگذاری حسابکاربری بسیار بیشتر از حدمعمول در اخبار منتشر شده است، زیرا شرکتهایی مانند نتفلیکس با سرکوب کاربرانی که اعتبار حساب خود را با دوستان و اعضای خانواده به اشتراک میگذارند، به جای اینکه هر یک از آنها برای حسابهای خود پول پرداخت کنند، سرکوب میکنند، اگر مشکل اشتراکگذاری حساب دارید، احتمالا نمیدانید که واقعا چقدر مشکل بزرگ است.
با قابلیتهای پیشگیری از اشتراکگذاری حساب اثرانگشت، به شما کمک میکنیم اشتراکگذاری حساب را کاهش دهید و با شناسایی دقیق بازدیدکنندگان منحصربهفرد برای هر حساب، درآمد کلی اشتراک خود را افزایش دهید.
پرکردن اعتبار
Credential stuffing استفاده خودکار از نامهایکاربری و رمزهایعبور است که از طریق روشهای هک بهدست میآید که توسط یک کلاهبردار که یک حمله پرکردن اعتبار را انجام میدهد یا هکرهایی که لاگینهای ازپیشدریافتشده را از وبتاریک خریداری میکنند، هماهنگ میکند.
جلوگیری از پرکردن اعتبار برای ارائه تجربه ورود ایمن، مطمئن و قابلاعتماد به کاربران بسیار مهم است.
بیایید عمیقتر به امنیت ورود بپردازیم تا به شما کمک کنیم تا بهتر بفهمید چگونه اثرانگشت مرورگر میتواند به بهینهسازی امنیت ورود شما کمک کند.
بهینهسازی امنیت ورود
شناسایی دقیق کاربران در هنگام ورود برای هر نرمافزار یا وبسایتی که کاربران را ملزم به استفاده از حسابکاربری در سرویس خود میکند، ضروری است،شناسایی کاربر به محافظت از اطلاعات شخصی در برابر دسترسی افراد غیرمجاز کمک میکند، که بهنوبهخود به جلوگیری از کلاهبرداری یا سوءاستفاده کمک میکند.
سطوح و روشهای مختلفی برای پیادهسازی این امر وجود دارد ، از جمله نامکاربری و رمزعبور اولیه، که باید با اشکال دیگری از شناسایی، از جمله احرازهویت دومرحلهای (2FA) و احرازهویت چندعاملی (MFA) همراه باشد، بااینحال، با چندین مرحله شناسایی، اصطکاک برای کاربران قابلاعتماد افزایش مییابد.
پیادهسازی ابزارهایی که برای کاربر قابل مشاهده نیستند، میتوانند به پرکردن شکاف بین روشهای ورود امن و روشهای ورود آسیبپذیرتر کمک کنند، استفاده از انگشتنگاری بسیار دقیق مرورگر، مانند اثرانگشت، برای تایید کاربر، مزایای متعددی نسبت به روشهای سنتی دارد:
• جعلکردن اثر انگشت مرورگر، بخشی از هویت یک دستگاه، بسیار پیچیدهتر از سایر اعتبارنامهها است.
• شناسههای مرورگر همیشه بهروز هستند و مانند گذرواژهها نیازی به نگهداری یا تمدید دستی ندارند.
• ادغام انگشتنگاری مرورگر با مدلهای احرازهویت از قبل ایجادشده میتواند سطوح پیشرفتهای از امنیت را با اجازه دسترسی تنها به کسانی که دارای دستگاهها یا سیستمعاملهای سازگار و مورد انتظار هستند، فراهم کند.
حریم خصوصی و رعایت مقررات
با همه راهحلهایی که کاربران را شناسایی میکنند، میخواهید مطمئن شوید که راهحلی را انتخاب میکنید که شیوههای امنیتی مدرن و پردازش دادهها را در ذهن خود نگه میدارد،برای مثال، اثرانگشت هیچگونه اطلاعات شناسایی شخصی (PII) را بهعنوان بخشی از شناسه بازدیدکننده جمعآوری نمیکند و کاربران را در سراسر وبسایتها ردیابی نمیکند، علاوهبراین، اثرانگشت مفتخر است که دارای گواهینامه ISO 27001 و مطابق با SOC 2 Type II، GDPR و CCPA است.
نتیجه
اثرانگشت مرورگر به شخصیسازی تجربیات کاربر، بهبود امنیت آنلاین و بهینهسازی روشهای امنیتی ورود به سیستم کمک میکند، با جمعآوری دادههای مربوط به مرورگر و دستگاه کاربر، وبسایتها میتوانند محتوای خود را متناسب با نیازهای منحصربهفرد کاربران، جلوگیری از تقلب و بهبود احرازهویت تنظیم کنند، علاوهبراین، انگشتنگاری مرورگر میتواند اصطکاک کاربران مورد اعتماد را در حین ورود به سیستم کاهش دهد و درعینحال یک وبسایت ایمن را حفظ کند.
اگر میخواهید اثرانگشت مرورگر را در وبسایت خود پیادهسازی کنید، راهحلی را انتخاب کنید که امنیت و حریم خصوصی دادهها را در اولویت قرار دهد، با رویکرد صحیح، انگشتنگاری مرورگر میتواند یک تغییر بازی در بهبود تجربه کاربر و جلوگیری از تقلب باشد.
منبع
thehackernews