● فقط صفحات مطمئن را باز کنید:
این توصیه آنقدرابتدایی است که گاهی به دلیل همین ویژگی نادیده گرفته می شود. اگر به لینک یا فایلی برای دانلود اطمینان ندارید پس باید از بازکردن یا بارگذاری آن جلوگیری کنید. اغلب بدافزارها در سایت هایی که محتوای غیرقانونی دارند بیشتر دیده می شوند. به عنوان مثال وقتی که به دنبال شماره سریال یک نرم افزار برای شکستن قفل آن هستید احتمال آلودگی در این سایت ها به شدت افزایش پیدا می کند. ضمن اینکه این آلودگی فقط مخصوص سایت های خاص نیست پس اگر از سلامت یک پیوند اطمینان ندارید از آن صرف نظر کنید.برخی برنامه ها نیز می توانند در یافتن این سایت ها موثر باشند.
● HTMLرا خاموش کنید:
ایمیل ، یکی از موثرترین شیوه های انتشار انواع بدافزارها است. زمانی که یک ایمیل را باز می کنید اگر محتوای آن آلوده به بدافزارها باشد می تواند به صورت خودکار و بدون هیچ اطلاعی اقدام به اجرا و نصب اسکریپت های مخرب در سیستم شما کند. ایمیل ها معمولا به شکل یک متن ساده نمایش داده می شوند در این حالت خطری متوجه کاربر نیست. اما اگر اجرای فرمان های HTMLدر ایمیل فعال شده باشد آنگاه بدافزارها می توانند از طریق اسکریپت ها اجرا شوند. به همین دلیل است که سرویس دهنده های معتبر، عکس ها و محتوای چندرسانه ای را در حالت عادی نشان نمی دهند و قبل از نمایش آنها از کاربر اجازه می گیرند. البته می توانید فقط به فرستنده هایی که اطمینان دارید اجازه نمایش محتوای غیرمتنی را بدهید و مابقی را فیلتر کنید.
● پیوست ناشناس دانلود نکنید:
از زمانی که اجرای خودکار محتوای ایمیل ها روی اکثر سرویس دهنده ها غیرفعال شده، خرابکاران از ارسال فایل های ضمیمه بیشتر استفاده می کنند. به عنوان مثال ایمیلی را دریافت می کنید که ناشناس است اما شما را ترغیب می کند که برای اطلاعات بیشتر به پیوست و فایل ضمیمه ایمیل مراجعه کنید. این ضمیمه ها می توانند آلوده به بدافزارها باشند پس اگر فرستنده را نمی شناسید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر تلاش نکنید.
● ویروس ها و آنتی ویروس ها:
در حال گشت و گذار در اینترنت هستید و یک صفحه اینترنتی به شما هشدار می دهد که سیستم شما آلوده است. یک سری اسم و عدد هم در آن آورده شده که مطمئن شوید وضعیت تا چه حد بحرانی و خطرناک است. برای جلوگیری از آلودگی و پاکسازی رایانه، شما را به یک صفحه جدید راهنمایی می کنند و لینک دانلود یک آنتی ویروس را در اختیارتان قرار می دهند. با دانلود این آنتی ویروس در حقیقت گرفتار ویروس اصلی می شوید و آنچه تاکنون دیده اید تنها ظاهرسازی برای دانلود ویروس اصلی و فریب شما بوده است. این روش یکی از موثرترین شیوه های فریب کاربران است و برای پیشگیری از آلودگی کافی است که پنجره را ببندید.
● درایوهای بیرونی را کنترل کنید:
زمانی که یک بدافزار رایانه را آلوده می کند قبل از هر اقدامی به دنبال روشی برای تکثیر و انتشار خود است. به همین دلیل تمام خروجی ها که توانایی ذخیره اطلاعات را دارند می توانند به بدافزارها آلوده شوند. فرقی نمی کند که این خروجی درون شبکه است یا یک فلش دیسک که به سیستم متصل شده و حتی ممکن است این فایل ها روی دیسک هم ذخیره شوند. پس وقتی یک فلش دیسک را به کامپیوتر وصل می کنید قبل از بازکردن محتویات آن، از طریق آنتی ویروس آن را اسکن کنید. بهتر است برای دیسک ها نیز این روش را مورد استفاده قرار دهید. اغلب آنتی ویروس ها گزینه ای را به منوی امکانات سیستم اضافه می کنند که با انتخاب آن می توانید یک فایل، پوشه یا درایو را بررسی کنید. اگر روی سیستم خود آنتی ویروس دارید، تنها کاری که باید انجام دهید کلیک راست روی فایل یا پوشه مورد نظر و انتخاب گزینه اسکن است.
● برنامه های مطمئن را نصب کنید:
گاهی اوقات سازندگان برنامه های مخرب از پوشش یک نرم افزار کاربردی برای توسعه بدافزارها استفاده می کنند. در نتیجه وقتی یک نرم افزار را نصب می کنید ممکن است بدون اطلاع شما به همراه آن تعدادی از جاسوس ها و برنامه های مخرب هم نصب شوند. برای پیشگیری از این مشکل فقط به نرم افزارهای شناخته شده اجازه نصب دهید و برنامه هایی که تولیدکننده آن را نمی شناسید، نصب نکنید.
ممکن است افراد شناختی از شرکت های معتبر نرم افزاری نداشته باشند پس تنها راه باقی مانده دانلود نرم افزار از سایت های معتبر است. معمولا حجم و اندازه یک سایت و توانایی آن در معرفی و پیشنهاد برنامه می تواند به عنوان معیاری از دقت آن سنجیده شود با این حال با کمی جست وجو خواهید توانست سایت های ارایه دهنده نرم افزار را بهتر بشناسید.
یکی از روش هایی که اخیرا میان بدافزارها رایج شده است پیشنهاد نصب نوار ابزار روی مرورگر اینترنتی است تا از طریق آن بتوانید به برخی از امکانات سایت دسترسی داشته باشید و از آخرین تغییرات آن مطلع شوید که برای نصب این نوار ابزار ها نیز باید دقت کافی را داشته باشید.
1. از کیف پول سرد استفاده کنید.
بر خلاف کیف پولهای گرم، کیف پول سرد از آنجایی که به اینترنت دسترسی ندارد در خطر حملات سایبری قرار نمیگیرد. مگر اینکه کسی به صورت مستقیم آن را از شما بپرسد و از اعتماد شما سوء استفاده کند و یا سختافزاری که به عنوان کیف پول سرد از آن استفاده میکنید را به سرقت ببرد!
کیف پول سرد شما میتواند تکهای کاغذ، یک فلش یو.اس.بی (USB) یا سختافزارهای مخصوص طراحی شده برای این کار باشد. تا وقتی که از آن به خوبی محافظت میکنید نگران هک شدن اموال دیجیتال خود نباشید. همواره بخاطر داشته باشید که بهتر است قسمت عمده سرمایه خود را در کیف پول سرد نگه دارید و تنها بخشی از اموال خود را که به عنوان سرمایه در گردش برای انجام معاملهها استفاد میکنید در کیف پول گرمتان نگه دارید
2. از اینترنت ایمن استفاده کنید.
وقتی در حال چک کردن حسابهای کریپتو خود هستید و یا میخواهید با سرمایه دیجیتال خود معامله کنید از شبکههای امن اینترنتی استفاده کنید. برای مثال به هیچ وجه از وای فای عمومی برای این کار استفاده نکنید!
حتی وقتی به اینترنت خانگی خود وصل هستید بهتر است از وی پی ان (VPN) مخصوص برای امنیت بیشتر استفاده کنید. استفاده از وی پی ان، آی پی (IP) و لوکیشن شما را غیر قابل شناسایی میکند و این کار هکرها را برای سرقت از حسابهای شما به شدت دشوار میسازد.
3. از چند کیف پول مختلف استفاده کنید.
از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال هیچ محدودیتی برای تعداد کیف پولهای شما ندارد از این ویژگی استفاده کنید و با افزایش تعداد کیف پولهایتان دارایی خود را به بخشهای کوچکتر تقسیم و در چند کیف پول نگهداری کنید.
یک کیف پول برای معاملههای روزانه، یکی برای ارزهای که کمتر از آنها استفاده میکنید و دیگری برای پسانداز سرمایه دیجیتالتان. با این کار ریسک از دست دادن همه سرمایه خود را به شدت کاهش خواهید داد. چقدر احتمال دارد که هکرها همه کیف پولهای شما را با هم هک کنند؟ این احتمال تقریبا صفر است مگر آنکه در فیلمهای سینمایی لورل و هاردی زندگی و شما نقش لورل را بازی کنید!
4. دستگاهی که برای وارد شدن به حسابتان استفاده میکنید را ایمن کنید.
آنچه اخیرا کمتر به آن توجه میکنیم استفاده از آنتی ویروس برای موبایل و لپتاپ است. از وقتی ویندوزهای جدید آنتی ویروسهای مخصوص خودشان را معرفی کردند و موبایلها توانایی لازم برای مقابله با ویروسهای ضعیف را پیدا کردند خیال ما هم راحت شد و دستگاهها را به حال خودشان رها کردیم.
شاید برای کسانی که در بازار کریپتو فعالیت ندارند این آنتی ویروسها کافی باشد اما برای شما که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایهگذاری کردهاید کافی نیست! از آنتی ویروسهای پیشرفته و با قدرت دفاعی زیاد برای دستگاههایی که با آن به حسابهای کاربریتان دسترسی دارید استفاده کنید و همواره به روز رسانیها را برای آنها اعمال کنید.
حواستان به بروزرسانی فایروال (Firewall) هم باشد، این دیوار تدافعی مهم را فراموش نکنید. در غیر این صورت هکرها به راحتی و با نوشتن یک کد به دستگاههای شما دسترسی کامل خواهند داشت!
5. رمز عبور خود را به طور مداوم تغییر دهید.
حتما برایتان پیش آمده است که برای وارد شدن به برخی حسابهای کاربری که پیشتر در سیستم دانشگاه یا دیگر سایتهایی که در آن عضو بودهاید داشتهاید به عوض کردن رمز عبور احتیاج دارید. در واقع آن وبسایتها به طور خودکار این کار را از شما میخواهند.
یقینا این کار بیدلیل نیست و برای تأمین امنیت حساب شما است. این کار را برای حساب کاربری مربوط به رمزارزهایتان هم انجام دهید. طبق آماری که مجله CISIONدر سال گذشته منتشر کرده است، بیشتر از سه چهارم مردم آمریکا از یک رمز عبور برای بیش از 10 حساب کاربری در پلتفرمهای مختلف استفاده میکنند و با همان رمزهای عبور با بیش از 50 دستگاه مختلف وارد حسابهای کاربریشان میشوند!
وقتی رمز اینستاگرام و حساب کاربری کریپتو شما یکی باشد یعنی کسی که بتواند اینستاگرام شما را هک کند به سرمایه دیجیتال شما هم دسترسی خواهد داشت! حتما برای حسابهای مختلف خود رمزهای عبور متفاوت و غیرقابل حدس داشته باشید و هر چند وقت یک بار آن رمز عبور را تغییر دهید.
6. مراقب اسپمها باشید.
با دستگاهی که رمزارزهای خود را با آن بررسی و یا در بازار ارزهای دیجیتال معامله میکنید روی لینکهای ناشناس و تبلیغاتی کلیک نکنید. ممکن است هنگام جستجو در وبسایتهای مختلف یا چک کردن ایمیلهایتان با پیامهای تبلیغاتی یا لینکهایی مواجه شوید که در گوشه و کنار مانیتورتان به نمایش درآمده است. به هیچ وجه روی این لینکها کلیک نکنید چرا که بیشتر اوقات آنها یک تله هستند.
تلههایی که برای هک کردن اطلاعات حساب شما پهن شده است و با یک کلیک همه اطلاعات مربوط به رمز عبور و حساب کاربری شما را منتقل میکند. در این صورت شما به سادگی و تنها با یک کلیک مورد سرقت هکرهای سایبری قرار خواهید گرفت!
ما در این مقاله به کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره خواهیم پرداخت سپس مثال های کاربردی را برای شما بازگو خواهیم کرد. حتما تا به امروز اسم هوش مصنوعی را شنیدهاید. هوش مصنوعی (AI) شاخهای از علوم کامپیوتر است که بر ایجاد سیستمهای هوشمندی تمرکز دارد که میتوانند کارهایی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. AIشامل زیرمجموعههایی مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و روباتیک است.
بر خلاف آنچه فیلمهای سینمایی نشان میدهند، هوش مصنوعی رباتی نیست که به دنبال غلبه بر دنیا باشد؛ زیرا درواقع، هوش مصنوعی مبحث جدیدی نیست و دهها سال است که به اشکال مختلف در زندگی روزمره ما حضور دارد. شاید در نگاه اول بهسختی بتوان باور کرد فناوری پیشرفتهای همچون هوش مصنوعی چنین کاربردهای عادیای در زندگی روزمره داشتهباشد، اما واقعیت اینجاست که این فناوری همین حالا هم در بسیاری از دستگاهها و نرمافزارهای محبوب به کار میرود. در ادامه مطلب به مصادیق انواع کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره میپردازیم و همچنین صنایعی که از مزایای هوش مصنوعی برای افزایش بازدهی، دقت و بهرهوری عملیاتهایشان استفاده کردهاند را بررسی میکنیم.
نرمافزارهای مسیریابی
مسیریاب ها را میتوان یکی از اولین و قدیمیترین نرم افزارهای کاربردی هوش مصنوعی دانست. نرمافزارهای GPSهمچون Wazeو گوگلمپس سالهاست که سعی دارند با استفاده از هوش مصنوعی، بهترین مسیر ممکن را به کاربران پیشنهاد دهند و عواملی همچون ترافیک، ساختوساز و آبوهوا را در نظر بگیرند. این نرمافزارها از فرایندی به نام روتینگ استفاده میکنند که شامل پیداکردن کوتاهترین مسیر بین دو نقطه میشود. هوش مصنوعی بازدهی و دقت این فرایند را افزایش داده است تا نرمافزارها بتوانند مسیر را بهصورت لحظهای بهروزرسانی کنند و مسیرهای جایگزین پیشنهاد دهند.
قابلیتهای دیگر از قبیل پیشبینی مقصد نیز به این نرمافزارها اجازه میدهند تا الگوی تردد کاربران را بیاموزند و قبل از ورود مقصد، آن را پیشبینی کنند. Live Viewگوگل را میتوان مصداق بارز کاربرد هوش مصنوعی در مسیریابی دانست. این قابلیت جدید با تکیه بر هوش مصنوعی و واقعیت افزوده (AR) جهتدهی در هر تقاطع را مستقیماً روی دوربین گوشیهای همراه فراهم میآورد تا مسیریابی را، بهویژه در محیطهای ناآشنا، آسانتر کند.
نرمافزارهای سفر اشتراکی
ظهور نرمافزارهای مسیریابی به پیدایش صنعتی کاملاً جدید منجر شدهاند که امروزه تحت عنوان سفرهای اشتراکی میشناسیم. به لطف قابلیتهای GPSاین نرمافزارها، افراد عادی میتوانند بدون هیچ آموزش یا تجربه قبلی از خودرویشان استفاده کنند تا دیگران را هم به مقصد برسانند. طی سالهای اخیر، محبوبیت نرمافزارهای سفر اشتراکی، مثل اوبر و لیفت، افزایش یافته است و هوش مصنوعی، نقش غیرقابلانکاری در این موفقیت ایفا کرده است. این فناوری با قابلیتهای متعدد، ازجمله انطباق خودکار مسافران و رانندگان، سراسر تجربه سفر اشتراکی را آسان و البته امکانپذیر ساخته است.
کاربرد دیگر هوش مصنوعی در نرمافزارهای سفر اشتراکی، ارتقای امنیت است. برای نمونه، اوبر قابلیتی به نام RideCheckساخته است که با استفاده از دادههای حسگرها و GPS، موارد غیرعادی همچون توقف بلندمدت یا انحراف از مسیر را تشخیص میدهد. اگر اتفاقی بیفتد، هم رانندگان و هم مسافران از آن باخبر میشوند و میتوانند با مرکز امنیت اوبر تماس بگیرند. یادگیری ماشینی به افزایش دقت ETAها نیز کمک میکند و کلاهبرداری و سوءاستفاده را تشخیص میدهد. با پیشرفت نرمافزارهای سفر اشتراکی، باید منتظر افزایش قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی باشیم که امنیت، راحتی و لذتبخش بودن تجربه سفر را ارتقاء میدهند.
ویدئوهای کوتاه و خلاصهسازی ویدئو
چندین سال پیش، نرمافزاری به نام Vineبه بازار آمد که ویدئوهای کوتاه منتشر میکرد؛ اما درنهایت، بهخاطر نوآورانهنبودن از عرصه کنار گذاشته شد. حالا پلتفرمهای محبوبی همچون تیکتاک، بخش ویدئوهای کوتاه یوتیوب، ریلز اینستاگرام و اسنپچت در مرکز توجه قرار گرفتهاند. ویدئوهای کوتاه مبحث جدیدی نیستند، اما آنچه جلوهای نوین به آنها میدهد، قابلیتهای هوش مصنوعیشان است. الگوریتمهای قدرتمند یادگیری ماشینی محتوای این پلتفرمها را شخصیسازی میکنند تا مطمئن شوند که کاربران آنچه میپسندند و میخواهند را میبینند.
البته کار هوش مصنوعی به اینجا ختم نمیشود. فناوری یادگیری عمیق میتواند ویدئوها را خلاصهسازی کنند تا کاربران بتوانند محتوای بیشتری ببینند. این قابلیت بهویژه برای افرادی مناسب است که دوست دارند اخبار روز را دنبال کنند، اما وقت تماشای کل ویدئوها را ندارند. Video A.Iگوگل قادر به شناسایی بیش از 20,000مکان، شیء و فعالیت است و بدین ترتیب، میتواند توصیفات دقیقی از ویدئوها تهیه کند. فیسبوک و یوتیوب نیز از هوش مصنوعی کمک گرفتهاند تا بهصورت خودکار، برای ویدئوهایشان زیرنویس تولید کنند. این زیرنویسها که بیش از 70زبان را پوشش میدهند، یکی از قابلیتهای مهم هوش مصنوعی به شمار میروند.
بازیهای ویدئویی
هیجانانگیزترین و تحولآفرینترین مصادیق هوش مصنوعی در بازیهای ویدئویی دیده میشوند. نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند گرافیک واقعگرایانه تولید کنند و تعاملات بین شخصیتهای بازی را باورپذیر سازند؛ با این رویه، صنعت بازیهای ویدئویی متحول خواهد شد. یکی از چشمگیرترین نمونه از انواع کاربرد هوش مصنوعی در بازیهای ویدئویی را میتوان در نسخه سال 2020بازی Cyberpunk 2077مشاهده کرد. این بازی با تکیه بر سیستم هوش مصنوعی به نام Digital Human Engine(یا ابرانسانها)، شخصیتهایی واقعگرایانه خلق کرد. این سیستم حجم زیادی داده، ازجمله بیش از 100نوع حرکت ماهیچههای صورت را تحلیل میکند تا شخصیتهای دیجیتالی که میسازد از افراد واقعی غیرقابلتمیز باشند.
البته تنها بازیهای ایفای نقش همچون Cyberpunk 2077نبودهاند که از قابلیتهای هوش مصنوعی بهرهمند شدهاند. بازیهایی همچون Call of Dutyو Haloنیز از هوش مصنوعی استفاده میکنند تا شخصیتهای مقابل کاربر را هوشمندتر و چالشبرانگیزتر کنند. شخصیتهای NPCبازیها که همیشه حاشیهای در نظر گرفته میشدند و شکستشان آسان بود، حالا با هوش مصنوعی تغییر کردهاند. شخصیتهای مقابل کاربر میتوانند مخفی شوند و یا با استفاده از تکنیکهای جنگی، فعالانه سعی کنند او را شکست دهند. هوش مصنوعی به واقعگرایانهتر کردن حرکات بازیکنان در بازیهای ورزشی نیز کمک کرده است. علاوه بر استودیوهای بزرگ بازیسازی، شرکتهای دیگر هم از قابلیتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند تا بازیهایشان را بهبود ببخشند.
شاید باور کردن آن سخت باشد ولی بازی های ویدیویی نیز از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هستند که هر روزه با آن ها سر و کار داریم و ساعاتی از اوغات فراغت را با استفاده از این ابزار استفاده میکنیم بی آنکه برخورد ملموسی با آن داشته باشیم.
عکاسی سه بُعدی
عکاسی سه بُعدی شاخهای از هنر است که محبوبیتش بهآهستگی رو به افزایش است. عکسهای سهبُعدی، بر خلاف عکسهای عادی، حس عمق را به بیننده میدهند تا حس کند شخصاً در آن محیط قرار دارد. این فناوری یک یا چند عکس دوبُعدی را گرفته و بُعد سوم را به آنها اضافه میکند؛ این فرایند با استفاده از تجهیزات مخصوص یا با پسپردازش تصویر با نرمافزارهای هوش مصنوعی انجام میشود. هوش مصنوعی نقش مهمی در ثبت و پردازش عکاسی سهبُعدی ایفا میکند. برای مثال، Pixel 4aگوگل تنظیمات دودوربینی دارد که به کاربر اجازه میدهد بدون نیاز به هرگونه تجهیزات اضافی، عکسهای سهبُعدی بگیرد.
فرایند پسپردازش از اینهم جالبتر است. در این مرحله، هوش مصنوعی بهصورت خودکار از تصاویر دوبُعدی، مدلهای سهبُعدی میسازد. بدون استفاده از هوش مصنوعی، چنین فرایندی بسیار زمانبر میشد و به تخصص فراوانی نیاز داشت. در حال حاضر هم شرکتهایی همچون Nvidiaهستند که این خدمات را ارائه میدهند. این شرکتها از NerRFیا میدانهای پرتوافکنی عصبی استفاده میکنند تا مدلهای سهبُعدی بسازند و به نتایج خارقالعادهای میرسند. انواع کاربرد هوش مصنوعی را شاید در تصاویر تبلیغ محصولات دیده باشید که با چرخاندن موس کامپیوتر، محصول موردنظر را از زوایای مختلف به نمایش میگذارند. عکاسی سهبُعدی هنوز در اوایل مسیر است، اما به کمک هوش مصنوعی، به زودی قابلیتش در تحول تعامل با تصاویر آنلاین را به نمایش میگذارد.
تشخیص چهره
صنعت تشخیص چهره اخیراً در مرکز توجهات قرار گرفته و بحثبرانگیز شده است، چون دغدغههای زیادی از نظر حریم خصوصی ایجاد میکند. بااینحال، نمیتوان منکر دقت و کاربرد روزافزون این فناوری شد. فناوری تشخیص چهره از هوش مصنوعی کمک میگیرد تا افراد را بر اساس ویژگیهای فیزیکیشان تشخیص دهد. این فناوری را میتوان در حوزههای مختلف، ازجمله امنیت و نظارت گسترده، احراز هویت و حتی بازاریابی به کار برد.
یکی از متداولترین کاربردهای تشخیص چهره در پلتفرمهای شبکه اجتماعی است. برای مثال، فیسبوک از این فناوری استفاده میکند تا به کاربران پیشنهاد دهد چه کسانی را در تصاویرشان تگ کنند. این فناوری برای بازکردن قفل صفحه گوشی هم به کار میرود و بسیاری از گوشیهای همراه این قابلیت را دارند. ادارات مجری قانون از قابلیت تشخیص چهره استفاده میکنند تا مجرمان و افراد گمشده را شناسایی کنند. این فناوری بههیچعنوان خالی از نقص نیست، اما در حال پیشرفت است. شرکتهایی همچون Clearview AIنرمافزارهای تشخیص چهره را به آژانسهای دولتی همچون FBIو ICEارائه میدهند.
در نگاه اول، این خدمات خوب و مفید به نظر میرسند؛ اما واقعیت این است که برای ارائه چنین خدماتی، Clearviewدادههای میلیونها نفر را بدون رضایتشان جمعآوری میکند. چنین موضوعی دغدغههای فراوانی در مورد حریم خصوصی و سوءاستفاده از فناوری مطرح میکند. این شرکت اخیراً مجبور به پرداخت جریمهای به مبلغ 7/3میلیون یورو شده است و باید تمام دادههای مربوط به بریتانیا را حذف کند.
دستیارهای هوشمند
دستیارهای هوشمند روزبهروز محبوبتر میشوند. الکسای آمازون و دستیار گوگل در سراسر دنیا به کار میروند. این دستیارها از هوش مصنوعی استفاده میکنند و یکی کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی هر روزه ما شده اند. این دستیار ها به ما امکان میدهند تا مسائلی همچون تنظیم هشدار گوشی، پخش موسیقی و نوشتن لیست خرید را انجام دهند و این فناوری پیوسته در حال پیشرفت است. برای مثال، الکسا اکنون میتواند زبان طبیعی کاربران را بفهمد و پاسخ مناسب را به آنها بدهد. چنین قابلیتی فناوری تشخیص گفتار را یک گام جلوتر میبرد، چراکه بهجای دستور دادن، کاربران میتوانند بهراحتی با دستیارشان صحبت کنند.
چنین قابلیتی به لطف شبکههای عصبی محقق شده است که از دستیارهای دیجیتالی پشتیبانی میکنند. این شبکهها بهصورت پیوسته مشغول یادگیری هستند و درک بهتری از پیچیدگیهای زبان و گفتار انسانها به دست میآورند. بااینکه دستیارهای هوشمند هنوز در اول مسیر قرار دارند اما ظرفیت بالقوهشان از کسی پوشیده نیست. این دستیارها از اجرای مسائل ابتدایی فراتر رفتهاند و حالا میتوانند تمام اجزای خانه، از جمله سیستمهای امنیتی و حرارتی را مدیریت کنند.