‫ کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره و مزایای فراوان آن!

ما در این مقاله به کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره خواهیم پرداخت سپس مثال های کاربردی را برای شما بازگو خواهیم کرد. حتما تا به امروز اسم هوش مصنوعی را شنیده‌اید. هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که بر ایجاد سیستم‌های هوشمندی تمرکز دارد که می‌توانند کارهایی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. AIشامل زیرمجموعه‌هایی مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و روباتیک است.

 

بر خلاف آن‌چه فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهند، هوش مصنوعی رباتی نیست که به دنبال غلبه بر دنیا باشد؛ زیرا درواقع، هوش مصنوعی مبحث جدیدی نیست و ده‌ها سال است که به اشکال مختلف در زندگی‌ روزمره ما حضور دارد. شاید در نگاه اول به‌سختی بتوان باور کرد فناوری‌ پیشرفته‌ای همچون هوش مصنوعی چنین کاربردهای عادی‌ای در زندگی‌ روزمره داشته‌باشد، اما واقعیت این‌جاست که این فناوری همین حالا هم در بسیاری از دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای محبوب به کار می‌رود. در ادامه مطلب به مصادیق انواع کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره می‌پردازیم و همچنین صنایعی که از مزایای هوش مصنوعی برای افزایش بازدهی، دقت و بهره‌وری عملیات‌هایشان استفاده کرده‌اند را بررسی می‌کنیم.

 

نرم‌افزارهای مسیریابی

مسیریاب ها را می‌توان یکی از اولین و قدیمی‌ترین نرم افزارهای کاربردی هوش مصنوعی دانست. نرم‌افزارهای GPSهمچون Wazeو گوگل‌مپس سال‌هاست که سعی دارند با استفاده از هوش مصنوعی، بهترین مسیر ممکن را به کاربران پیشنهاد دهند و عواملی همچون ترافیک، ساخت‌وساز و آب‌وهوا را در نظر بگیرند. این نرم‌افزارها از فرایندی به نام روتینگ استفاده می‌کنند که شامل پیداکردن کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه می‌شود. هوش مصنوعی بازدهی و دقت این فرایند را افزایش داده است تا نرم‌افزارها بتوانند مسیر را به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی کنند و مسیرهای جایگزین پیشنهاد دهند.

 

قابلیت‌های دیگر از قبیل پیش‌بینی مقصد نیز به این نرم‌افزارها اجازه می‌دهند تا الگوی تردد کاربران را بیاموزند و قبل از ورود مقصد، آن را پیش‌بینی کنند. Live Viewگوگل را می‌توان مصداق بارز کاربرد هوش مصنوعی در مسیریابی دانست. این قابلیت جدید با تکیه بر هوش مصنوعی و واقعیت افزوده (AR) جهت‌دهی در هر تقاطع را مستقیماً روی دوربین گوشی‌های همراه فراهم می‌آورد تا مسیریابی را، به‌ویژه در محیط‌های ناآشنا، آسان‌تر کند.

 

نرم‌افزارهای سفر اشتراکی

ظهور نرم‌افزارهای مسیریابی به پیدایش صنعتی کاملاً جدید منجر شده‌اند که امروزه تحت عنوان سفرهای اشتراکی می‌شناسیم. به لطف قابلیت‌های GPSاین نرم‌افزارها، افراد عادی می‌توانند بدون هیچ آموزش یا تجربه‌ قبلی از خودروی‌شان استفاده کنند تا دیگران را هم به مقصد برسانند. طی سال‌های اخیر، محبوبیت نرم‌افزارهای سفر اشتراکی، مثل اوبر و لیفت، افزایش یافته است و هوش مصنوعی، نقش غیرقابل‌انکاری در این موفقیت ایفا کرده است. این فناوری با قابلیت‌های متعدد، ازجمله انطباق خودکار مسافران و رانندگان، سراسر تجربه‌ سفر اشتراکی را آسان و البته امکان‌پذیر ساخته است.

 

کاربرد دیگر هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای سفر اشتراکی، ارتقای امنیت است. برای نمونه، اوبر قابلیتی به نام RideCheckساخته است که با استفاده از داده‌های حسگرها و GPS، موارد غیرعادی همچون توقف بلندمدت یا انحراف از مسیر را تشخیص می‌دهد. اگر اتفاقی بیفتد، هم رانندگان و هم مسافران از آن باخبر می‌شوند و می‌توانند با مرکز امنیت اوبر تماس بگیرند. یادگیری ماشینی به افزایش دقت ETAها نیز کمک می‌کند و کلاه‌برداری و سوءاستفاده را تشخیص می‌دهد. با پیشرفت نرم‌افزارهای سفر اشتراکی، باید منتظر افزایش قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باشیم که امنیت، راحتی و لذت‌بخش بودن تجربه‌ سفر را ارتقاء می‌دهند.

 

ویدئوهای کوتاه و خلاصه‌سازی ویدئو

چندین سال پیش، نرم‌افزاری به نام Vineبه بازار آمد که ویدئوهای کوتاه منتشر می‌کرد؛ اما درنهایت، به‌خاطر نوآورانه‌نبودن از عرصه کنار گذاشته شد. حالا پلتفرم‌های محبوبی همچون تیک‌تاک، بخش ویدئوهای کوتاه یوتیوب، ریلز اینستاگرام و اسنپ‌چت در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. ویدئوهای کوتاه مبحث جدیدی نیستند، اما آن‌چه جلوه‌ای نوین به آن‌ها می‌دهد، قابلیت‌های هوش مصنوعی‌شان است. الگوریتم‌های قدرتمند یادگیری ماشینی محتوای این پلتفرم‌ها را شخصی‌سازی می‌کنند تا مطمئن شوند که کاربران آن‌چه می‌پسندند و می‌خواهند را می‌بینند.

 

البته کار هوش مصنوعی به این‌جا ختم نمی‌شود. فناوری یادگیری عمیق می‌تواند ویدئوها را خلاصه‌سازی کنند تا کاربران بتوانند محتوای بیشتری ببینند. این قابلیت به‌ویژه برای افرادی مناسب است که دوست دارند اخبار روز را دنبال کنند، اما وقت تماشای کل ویدئوها را ندارند. Video A.Iگوگل قادر به شناسایی بیش از 20,000مکان، شیء و فعالیت است و بدین ترتیب، می‌تواند توصیفات دقیقی از ویدئوها تهیه کند. فیسبوک و یوتیوب نیز از هوش مصنوعی کمک گرفته‌اند تا به‌صورت خودکار، برای ویدئوهایشان زیرنویس تولید کنند. این زیرنویس‌ها که بیش از 70زبان را پوشش می‌دهند، یکی از قابلیت‌های مهم هوش مصنوعی به شمار می‌روند.

 

بازی‌های ویدئویی

هیجان‌انگیزترین و تحول‌آفرین‌ترین مصادیق هوش مصنوعی در بازی‌های ویدئویی دیده می‌شوند. نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند گرافیک واقع‌گرایانه تولید کنند و تعاملات بین شخصیت‌های بازی را باورپذیر سازند؛ با این رویه، صنعت بازی‌های ویدئویی متحول خواهد شد. یکی از چشمگیرترین نمونه‌ از انواع کاربرد هوش مصنوعی در بازی‌های ویدئویی را می‌توان در نسخه‌ سال 2020بازی Cyberpunk 2077مشاهده کرد. این بازی با تکیه بر سیستم هوش مصنوعی به نام Digital Human Engine(یا ابرانسان‌ها)، شخصیت‌هایی واقع‌گرایانه خلق کرد. این سیستم حجم زیادی داده، ازجمله بیش از 100نوع حرکت ماهیچه‌های صورت را تحلیل می‌کند تا شخصیت‌های دیجیتالی که می‌سازد از افراد واقعی غیرقابل‌تمیز باشند.

 

البته تنها بازی‌های ایفای نقش همچون Cyberpunk 2077نبوده‌اند که از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شده‌اند. بازی‌هایی همچون Call of Dutyو Haloنیز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا شخصیت‌های مقابل کاربر را هوشمندتر و چالش‌برانگیزتر کنند. شخصیت‌های NPCباز‌ی‌ها که همیشه حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شدند و شکست‌شان آسان بود، حالا با هوش مصنوعی تغییر کرده‌اند. شخصیت‌های مقابل کاربر می‌توانند مخفی شوند و یا با استفاده از تکنیک‌های جنگی، فعالانه سعی کنند او را شکست دهند. هوش مصنوعی به واقع‌گرایانه‌تر کردن حرکات بازیکنان در بازی‌های ورزشی نیز کمک کرده است. علاوه بر استودیوهای بزرگ بازی‌سازی، شرکت‌های دیگر هم از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا بازی‌هایشان را بهبود ببخشند.

 

شاید باور کردن آن سخت باشد ولی بازی های ویدیویی نیز از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما هستند که هر روزه با آن ها سر و کار داریم و ساعاتی از اوغات فراغت را با استفاده از این ابزار استفاده میکنیم بی آنکه برخورد ملموسی با آن داشته باشیم.

 

عکاسی سه بُعدی

عکاسی سه بُعدی شاخه‌ای از هنر است که محبوبیتش به‌آهستگی رو به افزایش است. عکس‌های سه‌بُعدی، بر خلاف عکس‌های عادی، حس عمق را به بیننده می‌دهند تا حس کند شخصاً در آن محیط قرار دارد. این فناوری یک یا چند عکس دوبُعدی را گرفته و بُعد سوم را به آن‌ها اضافه می‌کند؛ این فرایند با استفاده از تجهیزات مخصوص یا با پس‌پردازش تصویر با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی انجام می‌شود. هوش مصنوعی نقش مهمی در ثبت و پردازش عکاسی سه‌بُعدی ایفا می‌کند. برای مثال، Pixel 4aگوگل تنظیمات دودوربینی دارد که به کاربر اجازه می‌دهد بدون نیاز به هرگونه تجهیزات اضافی، عکس‌های سه‌بُعدی بگیرد.

 

فرایند پس‌پردازش از این‌هم جالب‌تر است. در این مرحله، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار از تصاویر دوبُعدی، مدل‌های سه‌بُعدی می‌سازد. بدون استفاده از هوش مصنوعی، چنین فرایندی بسیار زمان‌بر می‌شد و به تخصص فراوانی نیاز داشت. در حال حاضر هم شرکت‌هایی همچون Nvidiaهستند که این خدمات را ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها از NerRFیا میدان‌های پرتوافکنی عصبی استفاده می‌کنند تا مدل‌های سه‌بُعدی بسازند و به نتایج خارق‌العاده‌ای می‌رسند. انواع کاربرد هوش مصنوعی را شاید در تصاویر تبلیغ محصولات دیده باشید که با چرخاندن موس کامپیوتر، محصول موردنظر را از زوایای مختلف به نمایش می‌گذارند. عکاسی سه‌بُعدی هنوز در اوایل مسیر است، اما به کمک هوش مصنوعی، به زودی قابلیتش در تحول تعامل با تصاویر آنلاین را به نمایش می‌گذارد.

 

تشخیص چهره

صنعت تشخیص چهره اخیراً در مرکز توجهات قرار گرفته و بحث‌برانگیز شده است، چون دغدغه‌های زیادی از نظر حریم خصوصی ایجاد می‌کند. بااین‌حال، نمی‌توان منکر دقت و کاربرد روزافزون این فناوری شد. فناوری تشخیص چهره از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا افراد را بر اساس ویژگی‌های فیزیکی‌شان تشخیص دهد. این فناوری را می‌توان در حوزه‌های مختلف، ازجمله امنیت و نظارت گسترده، احراز هویت و حتی بازاریابی به کار برد.

 

یکی از متداول‌ترین کاربردهای تشخیص چهره در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است. برای مثال، فیسبوک از این فناوری استفاده می‌کند تا به کاربران پیشنهاد دهد چه کسانی را در تصاویرشان تگ کنند. این فناوری برای بازکردن قفل صفحه‌ گوشی هم به کار می‌رود و بسیاری از گوشی‌های همراه این قابلیت را دارند. ادارات مجری قانون از قابلیت تشخیص چهره استفاده می‌کنند تا مجرمان و افراد گم‌شده را شناسایی کنند. این فناوری به‌هیچ‌عنوان خالی از نقص نیست، اما در حال پیشرفت است. شرکت‌هایی همچون Clearview AIنرم‌افزارهای تشخیص چهره را به آژانس‌های دولتی همچون FBIو ICEارائه می‌دهند.

 

در نگاه اول، این خدمات خوب و مفید به نظر می‌رسند؛ اما واقعیت این است که برای ارائه‌ چنین خدماتی، Clearviewداده‌های میلیون‌ها نفر را بدون رضایت‌شان جمع‌آوری می‌کند. چنین موضوعی دغدغه‌های فراوانی در مورد حریم خصوصی و سوءاستفاده از فناوری مطرح می‌کند. این شرکت اخیراً مجبور به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ 7/3میلیون یورو شده است و باید تمام داده‌های مربوط به بریتانیا را حذف کند.

 

دستیارهای هوشمند

دستیارهای هوشمند روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. الکسای آمازون و دستیار گوگل در سراسر دنیا به کار می‌‌روند. این دستیارها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و یکی کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی هر روزه ما شده اند. این دستیار ها به ما امکان میدهند تا مسائلی همچون تنظیم هشدار گوشی، پخش موسیقی و نوشتن لیست خرید را انجام دهند و این فناوری پیوسته در حال پیشرفت است. برای مثال، الکسا اکنون می‌تواند زبان طبیعی کاربران را بفهمد و پاسخ مناسب را به آن‌ها بدهد. چنین قابلیتی فناوری تشخیص گفتار را یک گام جلوتر می‌برد، چراکه به‌جای دستور دادن، کاربران می‌توانند به‌راحتی با دستیارشان صحبت کنند.

 

چنین قابلیتی به لطف شبکه‌های عصبی محقق شده است که از دستیارهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کنند. این شبکه‌ها به‌صورت پیوسته مشغول یادگیری هستند و درک بهتری از پیچیدگی‌های زبان و گفتار انسان‌ها به دست می‌آورند. بااین‌که دستیارهای هوشمند هنوز در اول مسیر قرار دارند اما ظرفیت‌ بالقوه‌شان از کسی پوشیده نیست. این دستیارها از اجرای مسائل ابتدایی فراتر رفته‌اند و حالا می‌توانند تمام اجزای خانه، از جمله سیستم‌های امنیتی و حرارتی را مدیریت کنند.


نوشته

 
k b dorosteh
ایجاد شده در 26 فروردین 1403
بازدید 36

امتیاز

امتیاز شما
تعداد امتیازها: 0