سازمانها باید روی انعطافپذیری دیجیتال تمرکز کنند تا از پتانسیل تحولآفرین فناوری نوظهور استقبال کنند.
سازمانها باید از هیاهوی فعلی پیرامون هوش مصنوعی(AI)، بهویژه هوش مصنوعی(GenAI) عبور کنند و چگونگی ایجاد ارزش واقعی از این فناوری را بررسی کنند.
Ngiam Siew Ying، مدیر عامل ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمانIT Synapxe، خاطرنشان کرد که صنعت احتمالا اکنون در نقطه انتظارات متورم قرار دارد و در آستانه سقوط به پرتگاه سرخوردگی است. او با اشاره به چرخه تبلیغات معمولی پیرامون فناوری های نوظهور، گفت که بسیاری از اظهارات در مورد وعده هوش مصنوعی عمدتاً عمومی هستند و منجر به تبلیغات ناپایدار می شوند.
نگیام طی یک میزگرد این هفته در کنفرانسNCS Impact در سنگاپور گفت که نیاز به حرکت به سمت شناسایی ارزش هوش مصنوعی وجود دارد.او گفت که اگر کسب و کارها بتوانند نحوه اتخاذ و استفاده از هوش مصنوعی را بیابند، پتانسیل بسیار زیادی وجود دارد.
بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقاتیCapgemini، برای مثال، استفاده از هوش مصنوعی در مهندسی نرم افزار می تواند مزایای مختلفی برای سازمان ها داشته باشد. این تحقیق خاطرنشان کرد که پذیرش هوش مصنوعی مولد هنوز در مراحل اولیه است و از هر 10 سازمان، 9 سازمان هنوز مقیاس ندارند.
مطالعهCapgemini از 1098 مدیر ارشد و 1092 نرمافزار حرفهای در 13 بازار از جمله استرالیا، سنگاپور، آلمان، هند، ایالات متحده و بریتانیا نظرسنجی کرد.
این گزارش نشان میدهد که 27درصد از سازمانها پایلوتهای هوش مصنوعی مولد را اجرا میکنند که 11درصد از این فناوری در عملیات نرمافزاری خود استفاده میکنند. حدود 75 درصد از شرکت های بزرگ، با درآمد سالانه حداقل 20 میلیارد دلار، از این فناوری استفاده کرده اند، در حالی که 23 درصد از سازمان ها با درآمد سالانه بین 1 تا 5 میلیارد دلار، از این فناوری استفاده کرده اند.
گزارشCapgemini انتظار دارد که پذیرش در دو سال آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد، به طوری که 85٪ از کارکنان نرم افزار از ابزارهای مولد هوش مصنوعی در سال 2026 استفاده می کنند، از نرخ فعلی 46٪. هوش مصنوعی مولد باید نقشی کلیدی در «افزایش» این افراد حرفهای با تجربیات، ابزارها و حاکمیت بهتر داشته باشد و حداقل از 25درصد طراحی، توسعه و آزمایشهای نرمافزار تا سال 2026پشتیبانی کند.
این مطالعه همچنین نشان داد که 80 درصد از متخصصان نرمافزار معتقدند ابزارهای مولد هوش مصنوعی، که میتوانند کارهای تکراری را خودکار کنند، زمان آنها را برای تمرکز روی کارهایی که ارزش بالاتری دارند، آزاد میکند. سه چهارم متخصصان فکر می کنند هوش مصنوعی مولد پتانسیل بهبود همکاری با تیم های تجاری غیرفنی را دارد.
در میان متخصصانی که قبلاً این فناوری را پذیرفته اند، 61٪ می گویند که نوآوری را تسهیل کرده است، مانند توسعه ویژگی ها و خدمات جدید، در حالی که 49٪ به بهبود کیفیت نرم افزار اشاره می کنند. 40 درصد دیگر به افزایش بهره وری اشاره دارد.
ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از هوش مصنوعی
نگ کو پین، مدیرعاملNCS گفت، اگر سازمانها فاقد زیرساختهای لازم، یعنی انعطافپذیری دیجیتال، برای استقبال از «پتانسیل تحولآفرین» هوش مصنوعی نباشند، نمیتوانند به طور کامل از دستاوردهای فناوری نوظهور استفاده کنند.
Ng در سخنرانی در این کنفرانس گفت: "برای ساختن آینده ای امن تر و پایدارتر، بسیار مهم است که سازمان ها برای ایجاد پایه ای در امنیت سایبری، حاکمیت داده ها و فناوری سرمایه گذاری کنند که به هوش مصنوعی اجازه شکوفایی می دهد. ما معتقدیم سازمان هایی که بر هر دو هوش مصنوعی تسلط دارند. و انعطافپذیری دیجیتال آنهایی هستند که در این محیط جهانی پیچیده رشد خواهند کرد."
او گفت: "هوش مصنوعی یک تغییر دهنده بازی خواهد بود و شرکت ها باید بازی جدید را یاد بگیرند - هر چه زودتر، بهتر." فروشنده فناوری یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به شرکت مخابراتی سنگاپور، Singtel است.
NCS مجموعه ای از خدمات جدید را در این هفته راه اندازی کرد، از جمله ماتریسAI-Digital Resilience، که به مشتریان سازمانی کمک می کند تا نقشه راهی برای ایجاد استقرار هوش مصنوعی و انعطاف پذیری دیجیتال ایجاد کنند. این پیشنهاد چارچوبی را بر اساس سطوح بلوغ مشتری در پذیرش هوش مصنوعی و استحکام دیجیتال ارائه میکند و سازمان را قادر میسازد آمادگی هوش مصنوعی خود و اقداماتی را که باید بردارد ارزیابی کند.
NCS همچنین از همکاری با خدمات وب آمازون(AWS) برای راهاندازی یک مرکز عالیGenAI برای خیر عمومی با بهرهگیری از مرکز نوآوریGenAI AWS خبر داد. بنا به گفتهNCS، تسهیلات جدید برای بخش عمومی منطقه آسیا و اقیانوسیه طراحی شده است و توسط تیم مهندسین و دانشمندان کاربردیAWS پشتیبانی میشود تا از راهحلهای هوش مصنوعی در این بخش با استفاده از پلتفرمهایAWS استفاده کنند.
هنگ سوئی کیت، معاون نخست وزیر سنگاپور طی سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: هوش مصنوعی با توانایی های خود در پردازش زبان طبیعی، تشخیص تصویر و تجزیه و تحلیل پیش بینی تخیل ما را تسخیر کرده است. دولت ها، شرکت ها و سازمان های اجتماعی در حال یادگیری استفاده از فناوری های دیجیتال و هوش مصنوعی برای انجام بهتر ماموریت های خود هستند.
هنگ خاطرنشان کرد که سنگاپور از هوش مصنوعی برای بهبود خدمات عمومی استفاده می کند، از جمله استفاده از سیستم های مدیریت ترافیک هوشمند برای کاهش تراکم و چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه دسترسی 24/7 به خدمات دولتی.
او افزود که پیشرفتهای بالقوه در فناوریهای مرزی، از جمله محاسبات کوانتومی، توانایی حل مشکلات پیچیده و متحول کردن زمینههایی مانند رمزنگاری و داروسازی را ارائه میدهد. وی خاطرنشان کرد: «اما برای اینکه بتوانیم با موفقیت از فناوری به نفع بشریت استفاده کنیم، باید خطرات منفی را مدیریت کنیم و در عین حال نقاط مثبت را به حداکثر برسانیم».
هنگ به تهدیدات دیجیتالی مانند کلاهبرداری و حملات سایبری اشاره کرد که می تواند هزینه بر باشد و اعتماد عمومی به فناوری را تضعیف کند و همچنین به مسائل مربوط به استفاده اخلاقی و ایمن از هوش مصنوعی اشاره کرد.
او گفت: "علی رغم وعده سیستم های هوش مصنوعی، آنها کامل نیستند. سیستم های هوش مصنوعی بر روی داده ها آموزش می بینند و می توانند نتایج مغرضانه یا نادرست را بدون داده های آموزشی خوب ایجاد کنند." آسیبپذیریها در الگوریتمهای هوش مصنوعی نیز میتوانند توسط بازیگران بد برای دستکاری نتایج مورد سوء استفاده قرار گیرند.او بر اهمیت ایجاد حفاظ های مناسب و ایجاد "شرایط برای نوآوری ایمن، مسئولانه و برای منافع عمومی" تاکید کرد.
منبع