به گفته کارشناسان، کسبوکارها در سراسر جهان مشتاقانه از پتانسیل هوش مصنوعی برای ارائه تجربیات شخصی مشتری استقبال میکنند ، اما مشتریان بدبین هستند.
گزارش امسال بر ارزش یک استراتژی شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای برندهایی تاکید میکند که هم به دنبال حفظ مشتریان فعلی و هم به دست آوردن مشتریان جدید هستند، به ویژه در بازار رقابتی امروز.
62٪ از مدیران کسب و کار حفظ مشتری را به عنوان یکی از مزایای اصلی شخصی سازی ذکر می کنند، در حالی که عده ای می گویند شخصی سازی یک استراتژی موثر برای به دست آوردن مشتریان جدید است.
مصرفکنندگان نیز ارزش شخصیسازی را بهطور فزایندهای تأیید میکنند، به طوری که 56 درصد میگویند که پس از تجربه شخصیسازی شده، خریدار مکرر خواهند شد، که 7 درصد افزایش نسبت به گزارش سال گذشته است. این یافته ها به وضوح به فرصتی رو به رشد برای ایجاد وفاداری مشتری و ارزش مادام العمر با درگیر کردن مصرف کنندگان با تجارب مناسب اشاره می کند.
این گزارش همچنین نشان میدهد که چگونه تعداد حیرتانگیز کسبوکارها با هوش مصنوعی برای متمایز کردن و هدایت رشد کسبوکار آزمایش میکنند، اما همچنین راهنماییهایی در مورد چگونگی درست کردن این موضوع ارائه میدهد، که با شروع نیاز حیاتی برای افزایش اعتماد مصرفکننده به این فناوری شروع میشود.
هوش مصنوعی تبدیل به یک تغییر دهنده بازی برای مشاغل می شود
برای تقویت حتی پیچیدهتر تجربیات مشتری در زمان واقعی، اکثریت قریب به اتفاق کسبوکارها به هوش مصنوعی روی میآورند تا حجم بالایی از دادههای همزمان را مهار کنند و تلاشهای شخصیسازی خود را تقویت کنند. بر اساس این گزارش، اکنون 92 درصد از کسب و کارها از شخصی سازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای رشد کسب و کار استفاده می کنند.
با این حال، بین این اشتیاق و سطح راحتی مصرفکنندگان گسست وجود دارد: تنها 41 درصد از مصرفکنندگان با شرکتهایی که از هوش مصنوعی برای شخصیسازی تجربیات خود استفاده میکنند، راحت هستند و 51 درصد از مصرفکنندگان به برندها اعتماد دارند تا دادههای شخصی خود را ایمن نگه دارند و مسئولانه از آن استفاده کنند.
برای استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات به گونه ای که تعادلی با سطح راحتی فعلی مصرف کنندگان ایجاد کند، کسب و کارها ابتدا باید یک پایه اعتماد در مورد داده های مورد استفاده برای ارائه آن شخصی سازی ایجاد کنند.
در حالی که گزارش ها نشان میدهد که کسبوکارها برای پیادهسازی شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی رقابت میکنند و در نتیجه از مزایایی مانند افزایش ارزش طول عمر مشتری بهره میبرند، بسیار مهم است که اهمیت اعتماد و شفافیت را نادیده نگیرند. با اطلاعات واقعی، دادههای شخص اول که به طور متفکرانه و مسئولانه مورد استفاده قرار میگیرند، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که مجموعه ابزار هر بازاریاب و حرفهای CX در این صنعت را تقویت و بهبود بخشد، و دستهای از نسل بعدی را که بهخوبی تنظیم شده است، معرفی کند. تجارب مشتری که باعث رشد پایدار می شود.
اهمیت کیفیت داده در شخصی سازی مبتنی بر هوش مصنوعی
شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی به اندازه مجموعه دادههای زیربنایی آن خوب است و بدون دادههای قوی، تجارب مشتری احتمالاً علامت مصرفکنندگان را از دست میدهد. این یک چالش واقعی است: نیمی از شرکتها گزارش میدهند که دریافت دادههای دقیق برای شخصیسازی یک چالش است، افزایش ده درصدی نسبت به سال 2022، و 31 درصد از کسبوکارها دادههای با کیفیت پایین را مانع اصلی در استفاده از هوش مصنوعی میدانند.
برای بهبود نتایج هوش مصنوعی و به طور کلی شخصیسازی، شرکتها باید روی کیفیت دادهها سرمایهگذاری کنند، از ابزارهای مدیریت دادههای موثر و در زمان واقعی استفاده کنند و به افزایش استفاده از دادههای شخص اول ادامه دهند.
این گزارش همچنین نشان میدهد که چگونه کسبوکارهایی مانند یک شرکت بیمه کشاورزان، اهمیت حفظ اعتماد و در عین حال بهبود شخصیسازی را تشخیص میدهند. تقریباً همه شرکتهای مورد بررسی (97%) در حال برداشتن گامهایی برای رسیدگی به نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی مصرفکننده هستند که نشاندهنده تعهد به استفاده مسئولانه از دادهها است.محبوب ترین مرحله سرمایه گذاری در فناوری بهترمانند پلتفرم های داده های مشتری، برای مدیریت داده های مشتری است.
امروزه مصرف کنندگان می خواهند احساس ارزشمندی و درک داشته باشند و شخصی سازی یک تاکتیک کلیدی برای دستیابی به آن است. کسبوکارها به وضوح از پتانسیل هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به توانایی خود برای تطبیق تجربیات با ترجیحات و رفتارهای منحصربهفرد هر مشتری هیجانزده هستند، اما برای موفقیت، برندها همچنین باید مشتریان را جذب کنند.
با ارتقای سطح راحتی مصرفکننده توسط هوش مصنوعی که به طور متفکرانه و با مسئولیتپذیری اجرا میشود، و با دادههای با کیفیت بالا، برندها میتوانند ارتباط عمیقتری ایجاد کنند که منجر به افزایش هزینهها و پایبندی به برند میشود.