GSMA یک نقشه راه برای راهنمایی اپراتورهای تلفن همراه در ارزیابی استفاده از هوش مصنوعی منتشر میکند زیرا پذیرش گسترده برای اکثر مشاغل دشوار است.
گروهی از اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان متعهد شدهاند دستورالعملهایی را اتخاذ کنند که برای آزمایش و ارزیابی استفاده «مسئولانه» آنها از هوش مصنوعی(AI) در سطوح مختلف بلوغ طراحی شدهاند.
GSMA که توسط گروه صنعتی منتشر شده است نقشه راه بلوغ هوش مصنوعی مسئول ارائه ابزارهایی را ارائه میدهد که مخابرات برای ارزیابی استفاده از هوش مصنوعی موجود خود در برابر جایی که قصد دستیابی به آن را دارند، مانند آن اهداف و الزامات، نیاز دارد. GSMA در بیانیهای که روز سهشنبه منتشر کرد، گفت: همچنین ابزارهای اندازهگیری برای دستیابی به این اهداف و اطمینان از «بهترین شیوههای صنعت» در استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی ارائه میکند.
این بیانیه خاطرنشان کرد که این نقشه راه شامل دستورالعملهای سفارشیشده است که با مراحل مختلف پذیرش هوش مصنوعی مطابقت دارد، GSMA گفت: هر چه جاه طلبی شرکت مخابراتی بزرگتر باشد، سطح بالاتری از بلوغ هوش مصنوعی مسئول و اخلاقی باید اجرا کند.
علاوه بر این، دستورالعملها با بینش مک کینزی و چندین اپراتور، در کنار ملاحظات مقررات بینالمللی و همچنین توصیهها و استانداردهای سازمانهای مختلف جهانی، از جملهOECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) و توصیه یونسکو در مورد اخلاق، تدوین شده است.
در سطح جهانی، 19 اپراتور تلفن همراه، از جملهBT Group، Globe، Singtel، Telia، Deutsche Telekom، Orange، Vodafone، وTelstra، برای استفاده از نقشه راه اقدام کردهاند.
بر اساس برآوردهایMcKinsey، GSMA گفت که استفاده صنعت مخابرات از هوش مصنوعی میتواند تا 680 میلیارد دلار طی 15 تا 20 سال آینده افزایش یابد. GSMA افزود: تعهد این بخش به استفاده از یک رویکرد استاندارد شده در رابطه با هوش مصنوعی اولین تلاش جمعی برای انجام این کار است.
نقشه راه به مؤلفههای کلیدی که میتوانند استفاده از هوش مصنوعی شرکت مخابراتی را سادهسازی کنند، از جمله ارزشها و اهداف استراتژیک، مدل عملیاتی، حفظ حاکمیت هوش مصنوعی در تمامی عملیات، کنترلهای فنی همسو با الزامات نظارتی و همکاری با اکوسیستمهای شخص ثالث، بررسی میشود.
اصول هوش مصنوعی آن نیز بر اساس بهترین شیوههای مختلف از جمله نظارت انسانی، حریم خصوصی و امنیت، شفافیت، مسئولیتپذیری و تأثیرات زیستمحیطی است.
GSMA امیدوار است با ارائه شفافیت و رویکردی مشترک برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی، به اپراتورهای تلفن همراه این توانایی را بدهد که به پذیرش هوش مصنوعی خود متعهد شوند، زیرا میدانند که این کار را بر اساس "روشهای توافق شده و اخلاقی" انجام خواهند داد. GSMA خاطرنشان کرد: این کار تمام ارزش هوش مصنوعی را با سرعت بیشتری باز میکند.
نقشه راه چهار سطح بلوغ هوش مصنوعی مسئول را مشخص میکند: پایه، در حال تکامل، عملکرد و پیشرفته. برای مثال، کاربران بنیادی هوش مصنوعی بر اساس اصول هوش مصنوعی که باید ایجاد کنند، نقشهایی که برای پذیرش لازم است و ثبتهای اولیه برای ردیابی موارد استفاده از هوش مصنوعی راهنمایی خواهند شد.
«سرعتی که هوش مصنوعی اکنون به بخش مرکزی عملیات فناوری و مخابرات تبدیل شده است، قدرت و ارزش بیتردید آن را نشان میدهد، اما همچنین خطراتی را که ما باید به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم و نیاز به گنجاندن اخلاق در قلب هوش مصنوعی برای جلوگیری از توسعه کنترل نشده آن را نشان میدهد. خوزه ماریا آلوارز-پالته لوپز، رئیس و رئیس هیئت مدیرهGSMA، که همچنین مدیرعاملTelefónica است، گفت: برای همه ما بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم که دستورالعملهای مسئولانه برای استفاده از هوش مصنوعی در حال حاضر اجرا میشوند.»
منبع