هوش مصنوعی
تا به امروز، برنامهها رابطهای نقطه و کلیک هستند که 35 سال پیش انقلابی بودند زیرا جایگزین رابطهای متنی "صفحه سبز" شدند. اکنون، روش جدیدی برای تعامل با ماشینها در حال ظهور است.
تفاوت بین نرم افزار و شلف افزار چیست؟ اغلب، این رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) مرتبط با راهحل است. آیا مردم از یک UI/UX خاص میترسند یا آن را یک برخورد مثبت میدانند؟ برای مدت طولانی، بسیاری از برنامهها، به ویژه در شرکتها، دارای UI/UX وحشتناکی بودهاند. رابطهای تلفن همراه همه چیز را بهبود بخشیدهاند، اما با توجه به هوش مصنوعی (AI)، UI/UX واقعا جالب میشود.
با هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد (Gen AI) و پردازش زبان طبیعی آن، دسترسی و ادغام خدمات و دادهها، ممکن است یک پیام کلامی ساده باشد. به علاوه، راههای دیگری نیز وجود دارد که هوش مصنوعی UI/UX را تغییر میدهد، مانند ارائه راهنمایی برای طراحی رابط، نمونهسازی سریع، و تسهیل بازخورد بلادرنگ در مورد ترجیحات کاربر.
اندی جوینر، مدیرعامل Hyperscience، گفت: "من میتوانم خیلی زود ببینم که شما دیگر به برنامههای سازمانی وارد نمیشوید. این فقط یک نوع رابط کاربری جدید است." فقط ممکن است از آن بپرسید، روند رضایت مشتری در چند روز گذشته چگونه بوده است و گزارشهای مربوط به حوادث چقدر است؟ و فقط یک خلاصه خوب ایجاد میکند، شما فقط میتوانید بروید و یک گفتگو داشته باشید.
جوینر ادامه داد: «برای تهیه خلاصه باید برنامهها را بررسی کرد. "من فکر میکنم نرمافزارهای سازمانی برای همیشه تغییر خواهند کرد. ما دیگر با صفحه نمایشها، دکمهها و مسیرها تعامل نخواهیم داشت. با هوش مصنوعی مولد، شما با نوع جدیدی از تجربه کار خواهید کرد و در حالی که به جلو میرویم، نوع بسیار متفاوتی از طراحی ارائه میدهید."
با ظهور این روش جدید تعامل با سیستمها، هیجان در سراسر صنعت در حال ظهور است. جنیفر لی و یوکو لی، شریک Andreessen، "مرحله طراحی UI/UX اغلب یک فرآیند پر از Jira و زمانگیر بوده است که از تکرارها، مصالحهها و در نهایت قطع ارتباط بین دیدگاه طراح و اجرای توسعه دهنده تشکیل شده است." هوروویتز، در یک پست اخیر اشاره کرد.
لی و لی خاطرنشان کردند: «برای مثال، هرکسی که Salesforce یا NetSuite را لمس کرده باشد، با برگهها و فیلدهای بیپایان آشناست و با پیچیدهتر شدن گردش کار، صفحه را بیشتر شلوغ میکنند. اغراق نیست اگر بگوییم اکثر نرمافزارهای سازمانی بازتابی از طرح پایگاه داده زیربنایی هستند و هر خواندن و نوشتن به دارایی صفحه نمایش خاص خود نیاز دارد.
لی و لی ادامه دادند، رابطی که از طریق هوش مصنوعی مولد با اهداف کاربر تطبیق داده شده است، «میتواند از طریق یک فرمان ساده یا استنتاج از اقدامات قبلی، به جای پیمایش در میان منوها و فیلدهای تودرتو، به ترکیب به موقع اجزا تبدیل شود. "در یک CRM آگاه از زمینه، که در آن کاربر از "ورودی فرصت برای سرنخ" درخواست میکند، رابط کاربری میتواند پاسخها را از قبل انتخاب کند و فیلدهای غیر ضروری را ویرایش کند تا گردش کار را سادهتر کند.
نام آن را "GenAI-first UX" بگذارید، اصطلاحی که توسط مارک سیفلدر، یکی از بنیانگذاران و مدیر خلاق آزمایشگاه مینگ، در پست اخیر Medium ابداع شد. او اظهار داشت: "تصور کنید که از جریانهای کاربر سفت و سخت و خطی به تجربیات شهودی و انعطافپذیر منتقل شوید." "این مهم است زیرا در مورد ایجاد فناوری برای ما، ترکیب یکپارچه با آرزوهای انسانی ما و تبدیل تجربیات دیجیتال به چیزی واقعا شخصی و کاربر محور است."
حتی هنگام طراحی صفحه نمایشهای سنتی با نقطه و کلیک، هوش مصنوعی میتواند با افزایش کیفیت تجربیات کاربر تفاوت ایجاد کند. در آموزش ارسال شده در ITmagination آمده است: "ابزارهای تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند الگوهای رفتار کاربر را تشخیص دهند و به طور خودکار مناطق مشکلدار در طراحی مانند زمان ناوبری بالا، مشکل در استفاده از دکمههای خاص یا پیامهای خطای مکرر را علامت گذاری کنند." این بینشها به طراحان این امکان را میدهد تا ناهماهنگیها را شناسایی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنند و تجربه کاربری روانتری را تضمین کنند.»
لی و لی خاطرنشان میکنند که توسعه دهندگان و طراحان برنامهها «زمان و انرژی زیادی را صرف پر کردن شکافهای بین آنچه روی صفحه است و آنچه در کد پیادهسازی میشود، میکنند». "مشکل زمانی تشدید میشود که برنامه دارای حالتهای پیچیده و موارد لبه باشد، زیرا برای یک طراح وظیفه بزرگی است که تمام احتمالات را از طریق اسکرینشاتها برشمرد. در نتیجه، بیشتر مشکلات تنها در حین QA و تست تشخیص داده میشوند و نیاز به بازگشت به عقب در چندین مورد دارند. اما از آنجایی که فناوری GenAI به طور منحصر به فردی برای نمونه سازی سریع و تکمیل کد مناسب است، ما معتقدیم که میتواند بسیاری از شکافها را در این فرآیند تکرار پر کند.
با نگاهی به امکانات UI/UX از منظری دیگر، ممکن است نیاز به طراحی اینترفیسها برای کمک به فریم فرمانها با GenAI باشد. «کنترلهای سریع میتوانند قابلیت کشف ویژگیهای چت ربات GenAI را افزایش دهند، الهامبخش باشند و به حداقل برسانند.
منبع
زدنت